Door het model van StoryDoing heen lopen 4 ondernemersstrategieën. Ze helpen je om van visie naar actie te komen. Het zijn de accelerators van actie, de skills die iedere ondernemer of ondernemende professional moet hebben. Die in iedere organisatie aanwezig moeten zijn. Enerzijds heb je ze nodig als je de Uitdaging van je organisatie met StoryDoing wilt gaan waarmaken. Anderzijds ontwikkel je ze al doende als je met het model aan de slag gaat. Een korte inleiding:
Binnen het model van StoryDoing leidt een unieke Identiteit tot Onderscheidend vermogen. Om je te onderscheiden zul je keuzes moeten durven te maken. Keuzes die bij je passen, keuzes die zichtbaar maken wie je bent als organisatie. Je wilt op unieke en authentieke wijze jezelf zijn en niet opgaan in de grote massa. Je wilt dat je unieke Aanbod, je unieke stijl of een combinatie van beiden aantrekkingskracht uitoefent op klanten, nieuwe medewerkers, partners en leveranciers.
Binnen het model van StoryDoing leidt een gezonde Cultuur tot Ondernemend gedrag. Andersom werkt het trouwens ook: Ondernemend gedrag is de vormgever van een gezonde Cultuur. Je wilt dat alle medewerkers actief bijdragen aan de Uitdaging, de Betekenis en het succes van de organisatie. Je zorgt met zijn allen voor de continuïteit en uiteindelijk voor de groei van de organisatie. Iedereen is medeverantwoordelijk en kan zijn bijdrage leveren aan promotie, werving, gastvrijheid, verkoop.
Binnen het model van StoryDoing leidt een kloppend Aanbod tot Geloofwaardigheid. Je realiseert dit met producten en dienstverlening die passen bij wie je zegt te zijn. En met medewerkers die het Oerverhaal begrijpen en beseffen dat iedere handeling, iedere actie van een organisatie effect heeft op het groeien of verminderen van de Geloofwaardigheid. Je wilt een goede reputatie, niet door te zeggen dat je Geloofwaardig bent, maar door het te zijn. Het is de meest duurzame manier om te groeien.
Binnen het model van StoryDoing leiden een inspirerende Uitdaging en krachtige Iconische acties tot Betekenisgeving. Zoek het bestaansrecht van je organisatie en handel ernaar. Wees bewust van de impact die je als organisatie hebt op je Medespelers, je wijk, je stad, de branche of de wereld. Laat zien dat je van betekenis wil zijn. Ook de bewuste consument verwacht dat steeds meer. Binnen de betekeniseconomie die zich momenteel ontwikkelt, zoek je niet alleen naar het gat in de markt, maar ook naar het gat in de maatschappij.
Patrick Groenewegen – Chief Education Officer Ithaka Academie
StoryDoing is voor mij een schitterend instrument om in korte tijd tot de kern te komen van je plan, carrière of onderneming. Goed doordachte vragen die per fase zijn geclusterd. Kracht van dit instrument is dat je stap voor stap bij de kern van waar het echt om draait; dat wat je graag doet en wil. De Ithaka Academie heeft StoryDoing als kern van haar curriculum gekozen, om iedere deelnemer een goede basis en inspirerende start te geven voor een ondernemend leven, waarbij hijzelf aan het roer staat.
Voor meer informatie over Ithaka-Academie kun je contact opnemen met: Patrick Groenenwegen of een bezoekje nemen op de website: ITHAKA ACADEMIE